lunes, 4 de noviembre de 2013

POSSIBILITATS I LIMITACIONS DEL SOFTWARE EDUCATIU A L’AULA




Després de treballar el tema a classe i llegir les lectures corresponents he arribat a la conclusió que avui dia hi ha un gran ventall de possibilitats a l’hora d’escollir un software educatiu per treballar amb els infants, ja sigui a dintre de l’aula o a casa. 

Això, a priori, ofereix molts de beneficis ja que podem trobar recursos per a treballar qualsevol contingut. I dic a priori, perquè al igual que succeeix amb altres materials, no tot el que trobem és vàlid i de qualitat. Crec que com a mestres hem de realitzar una selecció prèvia del material que volem utilitzar per a treballar amb els nens, per tal d’aconseguir escollir els recursos més adients i que més s’adaptin a les necessitats de cada moment.

Com ens diu Urbina (2000) a diferents punts del seu article: “la presencia de una informática centrada en los niños pequeños se está haciendo progresivamente patente. [...] El interrogante que surge de esta situación es claro: ¿poseen todos estos productos la calidad necesaria para considerarse “educativos”? [...] los efectos del ordenador dependerán de como sea utilizado, y será responsabilidad de los adultos realizar las elecciones apropiadas para que resulte beneficioso”.

En la meva opinió hi ha que anar més enllà, no tan sols serveix amb escollir el material amb què treballaran els infants, sinó que crec que hi ha treballar-lo amb ells, és a dir, acompanyar a l’infant quan utilitza per primera vegada el software que hem escollit per a ell, ja que així podrem comprovar si realment és adient, i en cas de que no ho sigui, podrem canviar-lo per un altre sense que el nen es frustri perquè no aconsegueix els resultats esperats o es desmotivi perquè la selecció no respon als seus interessos. Mai hem d’oblidar que som adults que escollim un material per infants, i per tant ha d’estar pensat per a ells i no per satisfer els nostres interessos o els nostres gustos. 

En general, crec que les possibilitats i les limitacions del software educatiu giren al voltant d’aquest mateix concepte:

  •  Possibilitats: ofereixen molts de recursos per a tractar diferents continguts que poden resultar més atractius pels infants que si fossin treballats de forma tradicional

  • Limitacions: no hi ha controls exhaustius en aquests materials anomenats educatius, pel que de vegades els continguts d’alguns softwares tan sols reprodueixen formes tradicionals d’ensenyament utilitzant una plataforma tecnològica.


Com a bons mestres que volem aconseguir arribar a ser, hem d’aprofitar aquestes possibilitats que ens ofereixen els diferents softwares educatius i incloure-les a les nostres programacions, però havent provat prèviament el material i comprovant que els continguts del programa que escollim són adaptats al nivell i capacitats dels infants amb qui treballarem.

Les noves tecnologies són el present i el futur, no tan sols de l’educació sinó del nostre dia a dia. Però això no vol dir que s’hagi d’acceptar com a vàlid tot allò que se’ns presenti en format tecnològic, hem de ser igual de crítics o més que amb els materials tradicionals i no fixar-nos únicament en la carcassa. Com ens diu Valdés Padal, Mª Ángeles (2007) “la utilización de las nuevas tecnologías es cada vez mayor en nuestra realidad, tanto social como educativa, convirtiéndose el ordenador en un recurso más a utilizar en las aulas”. Por això hem d’esbrinar quins recursos se’ns ofereixen i escollir aquells més adients. 

Foto de Marta Torres, realitzada amb imatges de Creative Commons

Podríem dir que hem de ser com abelles recol·lectores, que agafen un poquet d’aquí i un poquet d’allà per aconseguir la mel de més qualitat possible. Nosaltres hem de ser mestres recol·lectors, que agafem el millor de cada recurs que se’ns presenta i així aconseguirem configurar el nostre banc de possibilitats per treballar els diferents temes que s’incloguin a les nostres programacions.

En aquest respecte, les noves tecnologies i iniciatives com la que comentava amb l'entrada anterior que se’ns ha proposat per aquesta assignatura em semblen molt adients, ja que ofereixen la possibilitats d’adquirir materials originals de forma gratuita i elaborats per la docents implicats i que ens poden resultar útils a les nostres classes sense haver de realitzar despeses econòmiques.

En definitiva, crec que si posem en una balança les possibilitats i les limitacions del software educatiu, sempre que tinguem cura d’estudiar be el programa que volem utilitzar i tinguem en compte les necessitats dels infants a què va dirigit, les possibilitats que ens ofereix són moltes i superen les limitacions, pel que hem d’aprofitar-les per millorar la qualitat de l’educació que volem donar als infants amb què treballarem. 


Articles consultats: 

SALINAS IBAÑEZ, J. "Hipertexto e hipemedia en la enseñanza universitaria". Universidad de las Islas Baleares.
 

URBINA, S. (2000): "Algunas consideraciones en torno al software para Educación Infantil".Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Número 13. / noviembre 2000.

VALDÉS PADIAL, Mª ÁNGELES (2007): " Software educativo en infantil". Revista Digital Práctica Docente. Número 7/ julio-septiembre 2007. 

http://www.lmi.ub.es/te/any96/marques_software/#capitol1
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario