domingo, 20 de octubre de 2013

Quines creus que són les possibilitats dels ordinadors i les xarxes per a la transformació de l’educació?



Després de llegir les lectures corresponents al tema i tornar a consultar els apunts donats a classe, crec que tinc encara més clara la meva postura respecte al paper de les noves tecnologies en el món de l’educació: són imprescindibles, però s’han d’utilitzar conseqüentment i aprofitar tot el potencial que ens ofereixen.

Les xarxes, els ordinadors, les  plataformes virtuals, els blogs i la tecnologia en general, són recursos molt valuosos per a l’educació, ja que ajunten i posen al nostre abast una quantitat innombrable de recursos i informació que ens poden ajudar a crear coneixement, i sobretot ens poden facilitar (com a mestres) la tasca d’ensenyar als nens a utilitzar aquests recursos per a crear el seu propi coneixement.

Com hem parlat moltes vegades a classe, utilitzar la tecnologia per fer el mateix, simplement canviant el suport en paper pel suport tecnològic, no serveix per res, ja que no utilitzem la tecnologia per millorar, tan sols ens serveix per estalviar paper, que sempre va bé, però no és la finalitat que crec que s’hauria de cercar com a mestres.

Gràcies a les noves tecnologies hem de treballar per aconseguir un vertader canvi de rols en el món de l’educació, en què el mestre passi a ser l’orientador, el guia en el procés d’aprenentatge dels infants.

Crec que en el que hauria de centrar-se l’educació en relació a les TIC és en ensenyar als infants a utilitzar les noves tecnologies per a ser crítics i saber diferenciar allò que els és útil, d’allò que no ho és tant.
Totes les plataformes que van sorgint tenen molta importància de cara a l’educació, ja que permeten la interconnexió no tan sols del professorat, sinó també dels infants, donant-los la possibilitat de posar en comú les seves creacions i aprendre d’igual a igual.

Per exemple, el projecte que nosaltres crearem en aquesta assignatura, el conte virtual, és una bona iniciativa, però no només per a compartir amb el professorat i crear una base de recursos, sinó també per a poder treballar amb els infants. Les tecnologies ofereixen la possibilitat de realitzar aquest conte de forma cooperativa i interconectada entre infants de diferents països, o diferents ciutats, gaudint i aprenent uns dels altres.

Com deia abans, crec que ensenyar als infants a destriar allò que és vàlid i que serveix per a millorar el seu propi bagatge educatiu, d’allò que no els serveix, és molt important ja que la xarxa està plena d’informació, però no tota és certa i no en l’hem de creure amb els ulls tancats simplement perquè la trobem a la web. Tant nosaltres com a mestres, com els infants, hem de saber destriar allò que ens volem, allò que ens ajuda a avançar en el llarg camí de l’educació.

Foto de Marta Torres
Per últim, m’agradaria fer un símil entre l’educació amb les TIC i el món submarí. Crec que el món que hi ha baix l’aigua, moltes vegades és un desconegut per a nosaltres, no sabem què ens hi trobarem i molts de cops això ens espanta. El busseig és una gran forma de  descobrir la meravella que hi ha sota el mar. El mateix pot passar amb les tecnologies, si desconeixem el què ens ofereixen ens pot espantar equivocar-nos, per tant, bussegem-hi! Investiguem per la xarxa i aprofitem-la per donar als nostres alumnes recursos per a ampliar el seus coneixements! 
                                                                                                                         
                                         

No hay comentarios:

Publicar un comentario