lunes, 20 de enero de 2014

El meu PLE



En aquesta entrada em disposo a plasmar el meu PLE (entorn personal d’aprenentatge), les meves reflexions i tot el que ha envoltat el procés de creació del mateix. 

A priori, sembla mot fàcil: es tracta d’una forma personal, informal i autònoma d’aprendre en xarxa segons G. Siemens i S. Downes, pel que no havia de ser difícil, creia que sabia be què utilitzava per aprendre...quin error el meu! A més, vàrem veure’n alguns exemples a classe i vàrem comentar com seria un possible PLE de qualsevol de nosaltres. Estic d’acord amb la afirmació que férem de que hi ha moltes eines o camps que interactuen, pel  que podem trobar connexions rellevants a dintre d’un mateix PLE, però quan m’he posat a fer el meu....això ja és diferent!! No tenia clar quins camps coincidien, quins havia de posar a un apartat i no a l’altre...en definitiva: no era tan fàcil com semblava! I tot això deixant de banda el fet d’utilitzar un programa nou. 

He decidit que per orientar-me un poc, la millor idea era visitar altres exemples a la xarxa i això m’ha ajudat be prou. 

He trobat un enllaç (http://canaltic.com/blog/?p=1135) que tracta el PLE i el seu ús educatiu, a més d’ampliar la informació donada a classe de què és un PLE i com confeccionar-lo.
Em sembla molt interessant la idea que comenta aquest article de les sis tasques bàsiques que es realitzen en un PLE i vull relacionar-ho amb el procés que he seguit per elaborar el meu: 

  1.     Cercar i filtrar la informació d’interès: he realitzat un primer recull de tot allò que considerava que havia d’estar en el meu PLE. D’aquest he llevat la informació que no m’ha semblat rellevant i m’he quedat amb allò que creia que era realment important que hi aparegués. 
  2.      Organitzar els continguts: com he comentat abans, aquest punt m’ha costat molt ja que no sabia ben be on col·locar alguns dels punts i com relacionar les interaccions sense que semblés un caos. Finalment he decidit encerclar amb vermell tots aquells punts que interaccionen per ressaltar-los sense omplir el PLE de fletxes encreuades. 
  3.       Comunicar-se amb la resta: en el meu cas aquesta comunicació ha estat més be unidireccional i mitjançant la web, ja que he visitat exemples de PLE’s d’altres persones per comparar-los amb el meu i saber si anava pel bon camí. 
  4.       Crear nous continguts: aquest apartat ha estat fruit de la “comunicació” anterior, ja que he afegit punts que no havia considerat primer però que eren importants per completar el meu propi PLE. 
  5.       Publicar-los: aquest bloc és la plataforma que he escollit per publicar el meu PLE i compartir-lo amb la resta. 
  6.       Col·laborar en altres produccions: aquesta passa encara no l’he acomplert, però espero que amb aquesta entrada pugui ajudar a altres persones a crear el seu propi PLE!

En general, considero que aquesta ha estat una activitat que m’ha ajudat a reflexionar al respecte de les eines, persones, xarxes, etc. que m’ajuden a aprendre i a millorar, i que són importants per a mi com a futura mestra. Crec que hauria estat una bona idea comparar-lo amb un PLE realitzat abans de començar aquests estudis o el primer any per a poder comparar, però tot i que realitzar-lo ara em semblaria “flasejar” informació (ja m’ha costat fer el meu PLE actual, si el fes de fa quatre anys segurament estaria influenciat pels meus coneixements actuals i no seria real). 

El que si he pogut fer és reflexionar al respecte i m’he adonat que des què vaig estudiar Publicitat fins ara, el meu procés d’aprenentatge ha canviat moltíssim: les TIC han passat a ser una eina fonamental en la meva educació i en tinc un domini molt superior al què tenia fa 6 ó 7 anys (un clar exemple és el moodle, abans ni sabia què era i ara el faig servir a diari). Avui dia no em plantejo continuar aprenent sense fer ús de les TIC i abans tan sols eren un complement per al meu procés d’aprenentatge. 

Per aquest mateix motiu, i perquè crec que les TIC estan tan incorporades en la meva vida que són una part més de la mateixa de la qual faig ús en qualsevol moment, he decidit no diferenciar al meu PLE el món virtual del món presencial. Per a mi tots dos es complementen i m’ajuden en el meu procés d’aprenentatge. Per això, he decidit plasmar-los de forma conjunta. 

Aquí deixo el meu PLE, a veure què us sembla! 

Imatge de Marta Torres

No hay comentarios:

Publicar un comentario