Com ja he parlat en entrades anteriors, les TIC estan per tot
arreu ja que vivim en una era digital en què les tecnologies formen part de la
nostra vida de forma fins i tot inconscient, pel que com a futurs mestres, no
podem deixar-les de banda, sinó que hem d’aprofitar tot allò que ens ofereixen.
De vegades, quan em plantejo com seria avui dia un món sense tecnologia, em
costa fer-me una idea clara de què trobaríem al nostre voltant i de com serien
les aules i les escoles, ja que tinc molt assolit que la tecnologia forma part
de la vida nostra quotidiana i que les escoles i l’educació en general l’han
integrat per millorar la qualitat de l’educació dels infants.
Això em sembla estrany, ja que quan jo vaig començar
a estudiar, la tecnologia era més una il·lusió que una realitat a dintre de les
aules, i per tant, podria dir que no sóc fruit 100% d’aquesta era digital.
Per a mi l’adaptació a les noves tecnologies ha
suposat un procés i un esforç constant per adaptar-me i per aprendre a
utilitzar-les, al contrari del què succeeix habitualment amb els infants que
trobem avui dia a les aules, ja que ells (pràcticament tots els nens d’infantil
i primària de les escoles actuals) han crescut envoltats de tecnologia i han
aprés a utilitzar-la de forma natural i pràcticament sense esforç.
Un cop reflexiono al respecte de l’evolució de les
noves tecnologies a les aules, m’agradaria remarcar que el procés que s’ha
seguit per arribar fins al punt en què ens trobem no ha estat fàcil ni senzill,
ja que s’han hagut de passar diferents lleis i reformes, recursos (tant econòmics
com personals i de formació del professorat) i diferents programes d’implantació
per aconseguir que les noves tecnologies siguin una realitat a les aules i no
tant sols una utopia.
No és el primer cop que una introducció com aquesta troba impediments en els seu començament: ja una revolució com la imprenta de Gutenberg va ser molt criticada, i avui dia (tot i la tecnologia) ningún mestre s'imagina una aula sense mapes, làmines, etc. Crec que el mateix va succeir amb les TIC, a l'inici va costar que l'introducció de les noves tecnologies i la conseqüent formació del professorat fos acceptat, per a hores d'ara la tecnologia és un element imprescindible a dintre de les aules, i en la nostra vida en general.
No és el primer cop que una introducció com aquesta troba impediments en els seu començament: ja una revolució com la imprenta de Gutenberg va ser molt criticada, i avui dia (tot i la tecnologia) ningún mestre s'imagina una aula sense mapes, làmines, etc. Crec que el mateix va succeir amb les TIC, a l'inici va costar que l'introducció de les noves tecnologies i la conseqüent formació del professorat fos acceptat, per a hores d'ara la tecnologia és un element imprescindible a dintre de les aules, i en la nostra vida en general.
Pot ser em repeteixo (entrades anteriors) però
vull esclarir que penso que cada mestre és un món i per molt que les noves
tecnologies siguin una realitat a dintre de les aules, aquestes no sempre s’utilitzen
com caldria, pel que no s’aprofita tot el potencial que realment ofereixen. Per
això, no ens hem de relaxar i pensar que les TIC faran tot per nosaltres, hem
de ser conscients de la nostra funció a dintre de les aules i guiar als nens en
el seu aprenentatge ajudats per les TIC. Les TIC són una eina, molt important
sí, però en definitiva una eina educativa, no l’educació en sí mateixa.
Aquí afegeixo una imatge que posa de manifest la funció de les TIC a l'àmbit de l'educació:
![]() | ||
Imatge extreta de Creative Commons: http://www.flickr.com/photos/catorze/7319377052/ |
Com ens diu Iglesias (2004), para que la integració de cada una de las modalidades educativas sea realmente efectiva ha de tener en cuenta la influencia de los agentes comprometidos en el proceso educativo (profesores, alumnos, padres y la comunidad) y las tareas básicas de todo proceso educativo (la enseñanza, el aprendizaje, las relaciones de comunicación y la organización, gestión y administración del centro). És a dir, utilitzar la tecnologia de qualsevol forma i pensar que això ja és ensenyament en sí mateix no és l’adequat.
Foto de Marta Torres |
No podem pensar que tan sols per utilitzar les TIC la nostra educació ja és de qualitat, però tampoc podem rebutjar la realitat en què vivim i per tant hem de formar-nos per estar al dia en les novetats que van sorgint i aprofitar les possibilitats i millores que ofereixen les TIC per a l’educació dels infants.
Per concloure, he trobat un vídeo de youtube que crec que reflexa l'evolució de les aules en quant a l'incorporació de les noves tecnologies, pel que el penjo aquí i així el podeu disfrutar!
Enllaços consultats:
- http://es.wikipedia.org/wiki/Tecnolog%C3%ADas_de_la_informaci%C3%B3n_y_la_comunicaci%C3%B3n
- http://www.youtube.com/watch?v=JNZT5o9LEPw
- Apunts de l'assignatura
-
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/JNZT5o9LEPw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
No hay comentarios:
Publicar un comentario