En la nostra vida quotidiana la tecnologia ens envolta, la trobem
per tot arreu, ja sigui en els mòbils que utilitzem, en la televisió, els
ordinadors, etc.
Moltes vegades, a les generacions de mitjana edat (i superiors) que com jo
mateixa no són fills nadius de les TIC els espaventa tanta tecnologia, ja que
no saben com utilitzar-la i l’entenen com una amenaça més que com una
possibilitat.
Cada dia fem ús d'aquesta tecnologia que sense adonar-nos, en està fent la vida més senzilla. He trobat un vídeo que crec que reflexa la evolució de les TIC i com formen part del nostre dia a dia.
A l’hora de traslladar a l'escola les pors que la tecnologia provoca a dintre de moltes famílies, crec que com a mestres hem de ser capaços de conèixer amb qui tractem i ajudar-los a dominar l’ús de les tecnologies perquè es converteixin en una eina per a millorar l’educació dels seus fills, no com un mitjà per entretenir-los quan no tenim temps per a ells (com pot ser la televisió moltes vegades) o com un enemic a l’hora d’educar als nostres nens. Res més lluny de la realitat, moltes vegades, el pares pateixen perquè no tenen temps suficient per a dedicar als seus fills, per això, com ens diuen Martín i Gairín, 2007:
“familia y escuela han de ampliar sus horizontes y
aprovechar la oportunidad que los recursos tecnológicos ponen a su alcance, y
no refugiarse en múltiples razones para justificar su escasa participación.”
És a dir, tant per part de la família com de l’escola s’ha de treballar per
aconseguir crear projectes dirigits a trobar noves vies de interrelació entre
el centre i la unitat familiar, per poder així col·laborar tots cooperativament
en l’educació dels infants, i la manca de temps per reunir-se físicament o per interactuar els pares als centres per exemple, es pot intentar solucionar aprofitant les TIC, ja que aquestes ens donen l'oportunitat d'estar informats del que passa als centres, de les comunicacions que aquests han de fer-nos, de les activitats que porten a terme els infants...en definitiva, d'una part molt important de la vida dels infants que no sempre es pot observar de forma directa. S'ha de fer conscient a les famílies de la via de comunicació i relació tan important que suposen les TIC, i utilitzar-la.
Potser això sona conceptes molt teòrics extrets de diferents articles i poc
creïble en general, ja que hi pot haver gent que tot i el suport dels centres continuï
pensant que les tecnologies no aporten res positiu més enllà d’un entreteniment
puntual; doncs be, gràcies al període de pràctiques que vaig realitzar l’any
passat sé de primera mà que això no és així.
En el meu cas, jo hem trobava a una escoleta on les famílies (generalment)
estaven molt involucrades en el procés educatiu dels seus infants, pel que
participaven d’aquest, però trobaren un impediment a l’hora de continuar a casa
algunes de les pràctiques que es realitzaven al centre. A l’escoleta les
cançons eren un recurs molt utilitzat ja que ajudava als infants a identificar
diferents moments del dia o diferents activitats, per això, en arribar a casa
els demanaven als seus pares que els cantessin les cançons...però ells no les coneixien!!
Després de donar-li moltes
voltes, es va decidir que crearíem un cançoner, i per fer-lo molt més
complet...aquest es va realitzar amb suport tecnològic! La meva companya de
pràctiques i jo vàrem crear un bloc on penjàrem vídeos dels infants i les
cançons més significatives de cada grup, així, tot i que els pares no sempre
podien entrar físicament al centre per observar i conèixer les cançons que els
agradaven als seus fills, si podien obrir el bloc i cantar a casa amb els nens,
perquè ja podien saber de què els parlaven els seus fills en demanar-los que
cantessin amb ells!!
Crec que això va ser una iniciativa espectacular i un gran exemple de les possibilitats que les TIC ofereixen a l’hora
d’apropar família i escola i d’ajudar-los a comunicar-se i a treballar
cooperativament. És clar que es podria haver elaborat un cançoner en paper com
a resposta a les necessitats, però el resultat i l’acolliment dels pares no
hauria estat el mateix ni molt menys, ja que el bloc els donava la possibilitat
de continuar el procés d’aprenentatge dels seus fills, però també els deixava
observar mitjançant diferents vídeos com actuen i com treballen els infants
quan ells no hi són.
![]() |
Imatge creada per Marta Torres |
Per acabar, he trobat un altra vídeo que promocio unes jornades "En TIC confío". Crec que tot i que es donen a sudamèrica, el problema és el mateix al nostre pais i les afirmacions que conté les trobo molt adequades.
Vídeo extret de Youtube, compartit per minuto30
No hay comentarios:
Publicar un comentario