En aquesta
entrada em disposo a plasmar el meu PLE (entorn personal d’aprenentatge), les
meves reflexions i tot el que ha envoltat el procés de creació del mateix.
A priori,
sembla mot fàcil: es tracta d’una forma
personal, informal i autònoma d’aprendre en xarxa segons G. Siemens i S.
Downes, pel que no havia de ser difícil, creia que sabia be què utilitzava per
aprendre...quin error el meu! A més, vàrem veure’n alguns exemples a classe i
vàrem comentar com seria un possible PLE de qualsevol de nosaltres. Estic d’acord
amb la afirmació que férem de que hi ha moltes eines o camps que interactuen,
pel que podem trobar connexions
rellevants a dintre d’un mateix PLE, però quan m’he posat a fer el meu....això
ja és diferent!! No tenia clar quins camps coincidien, quins havia de posar a
un apartat i no a l’altre...en definitiva: no era tan fàcil com semblava! I tot
això deixant de banda el fet d’utilitzar un programa nou.
He decidit que
per orientar-me un poc, la millor idea era visitar altres exemples a la xarxa i
això m’ha ajudat be prou.
He trobat un
enllaç (http://canaltic.com/blog/?p=1135)
que tracta el PLE i el seu ús educatiu, a més d’ampliar la informació donada
a classe de què és un PLE i com confeccionar-lo.
Em sembla molt
interessant la idea que comenta aquest article de les sis tasques bàsiques que
es realitzen en un PLE i vull relacionar-ho amb el procés que he seguit per
elaborar el meu:
- Cercar i filtrar la informació d’interès: he realitzat un primer recull de tot allò que considerava que havia d’estar en el meu PLE. D’aquest he llevat la informació que no m’ha semblat rellevant i m’he quedat amb allò que creia que era realment important que hi aparegués.
- Organitzar els continguts: com he comentat abans, aquest punt m’ha costat molt ja que no sabia ben be on col·locar alguns dels punts i com relacionar les interaccions sense que semblés un caos. Finalment he decidit encerclar amb vermell tots aquells punts que interaccionen per ressaltar-los sense omplir el PLE de fletxes encreuades.
- Comunicar-se amb la resta: en el meu cas aquesta comunicació ha estat més be unidireccional i mitjançant la web, ja que he visitat exemples de PLE’s d’altres persones per comparar-los amb el meu i saber si anava pel bon camí.
- Crear nous continguts: aquest apartat ha estat fruit de la “comunicació” anterior, ja que he afegit punts que no havia considerat primer però que eren importants per completar el meu propi PLE.
- Publicar-los: aquest bloc és la plataforma que he escollit per publicar el meu PLE i compartir-lo amb la resta.
- Col·laborar en altres produccions: aquesta passa encara no l’he acomplert, però espero que amb aquesta entrada pugui ajudar a altres persones a crear el seu propi PLE!
En general,
considero que aquesta ha estat una activitat que m’ha ajudat a reflexionar al
respecte de les eines, persones, xarxes, etc. que m’ajuden a aprendre i a
millorar, i que són importants per a mi com a futura mestra. Crec que hauria
estat una bona idea comparar-lo amb un PLE realitzat abans de començar aquests
estudis o el primer any per a poder comparar, però tot i que realitzar-lo ara
em semblaria “flasejar” informació (ja m’ha costat fer el meu PLE actual, si el
fes de fa quatre anys segurament estaria influenciat pels meus coneixements
actuals i no seria real).
El que si he pogut fer és reflexionar al respecte i m’he
adonat que des què vaig estudiar Publicitat fins ara, el meu procés d’aprenentatge
ha canviat moltíssim: les TIC han passat a ser una eina fonamental en la meva
educació i en tinc un domini molt superior al què tenia fa 6 ó 7 anys (un clar
exemple és el moodle, abans ni sabia què era i ara el faig servir a diari). Avui
dia no em plantejo continuar aprenent sense fer ús de les TIC i abans tan sols
eren un complement per al meu procés d’aprenentatge.
Per aquest
mateix motiu, i perquè crec que les TIC estan tan incorporades en la meva vida
que són una part més de la mateixa de la qual faig ús en qualsevol moment, he
decidit no diferenciar al meu PLE el món virtual del món presencial. Per a mi
tots dos es complementen i m’ajuden en el meu procés d’aprenentatge. Per això,
he decidit plasmar-los de forma conjunta.
Aquí deixo el
meu PLE, a veure què us sembla!
![]() |
Imatge de Marta Torres |
No hay comentarios:
Publicar un comentario